BANANY

Z kilku źródeł dotarło do mnie, że dziś ‪#‎BananaDay‬ :)

 

Zatem, pozwólcie, że obalę kilka mitów na temat tych owoców. Banany, to owoce wokół których narosło naprawdę sporo legend. Są to jedne z pierwszych owoców, które są podawane dzieciom, zazwyczaj jako pierwsze znikają z naszego menu kiedy przechodzimy na dietę odchudzającą. Uważane są za mało wartościowe i dostarczające nam li i jedynie skrobi. Nie słusznie!

Jeden średni banan, to ok. 120 – 150 kcal (dla porównania kiść winogron, to 85 kcal, duże jabłko 70 kcal, a pomarańcza – 110 kcal). Są więc nieco bardziej kaloryczne od innych owoców – zgadza się, ale są też znacznie bardziej sycące (dzięki dużej zawartości skrobi i błonnika) i także mają sporo zalet! Dlatego nie ma konieczności rezygnowania z nich nawet w czasie diety odchudzającej! Mogą bowiem stanowić doskonałe II śniadanie lub odżywczą przekąskę.

W 75 % składają się z wody. Reszta, to węglowodany, głównie skrobia, ale i pewne ilości cukrów: sacharoza, glukoza i fruktoza. Ilość tych ostatnich rośnie wraz ze stopniem dojrzałości owocu – im bardziej dojrzałe (brązowe) banany tym słodsze i lżej strawne!

Indeks glikemiczny bananów, to od 50 dla bananów niedojrzałych do 70 dla tych słodkich, dojrzałych. Osoby z cukrzycą lub IO powinny sięgać po zielone, mało dojrzałe banany i zawsze łączyć je z czymś co obniży ich IG (orzechy, jogurt, mleko itp.).

banana

Banany są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który zapobiega i leczy zaparcia oraz bierze udział w obniżaniu stężenia cholesterolu we krwi.

Żółciutkie owoce są doskonałym źródłem magnezu i potasu (są świetną przekąską po intensywnym treningu, w czasie którego wypacamy spore ilości potasu!) oraz witaminy C i tych z grupy B. Co ważne witaminy te chroni gruba skórka, więc straty zachodzące podczas przechowywania są niewielkie.

Banany zawierają także tryptofan – egzogenny aminokwas (taki którego nasz organizm nie potrafi wytworzyć sam – musi być dostarczony wraz z pożywieniem), z którego powstaje serotonina – neuroprzekaźnik mający kilka cennych funkcji w naszym organizmie: zmniejsza wydzielanie kwasu solnego w żołądku (jest pomocny w leczeniu i zapobieganiu wrzodom), reguluje również proces krzepnięcia krwi oraz co najważniejsze – poprawia nasz nastrój! 😀

smacznego!
JEDZCIE BANANY NA ZDROWIE 🙂

banany

przepisy na wykorzystanie bananów:
Koktajl dyniowo-bananowy

Ciasto korzenne pełnoziarniste

Ciasto czekoladowo-bananowe bez glutenu

Muffiny czekoladowo-bananowe

Ciasteczka owsiane

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s