TRUSKAWKI

Truskawki – chyba najbardziej wyczekiwany owoc! Sezon na nie wciąż trwa, ich cena spada, a wartości odżywcze są nieocenione – korzystajmy więc, póki czas 🙂

Te owoce w kształcie serca to prawdziwa skarbnica dobroczynnych substancji. Truskawki poprawiają przemianę materii, wspomagają pracę nerek (działają moczopędnie), serca (obniżają poziom złego cholesterolu) i wątroby (działają żółciopędnie), mają lekkie działanie przeczyszczające oraz obniżają za wysokie ciśnienie.

truskawkalukasza(1)fot. Łukasz Echeński

Ze względu na niski indeks glikemiczny (IG 40) są doskonałym dodatkiem w diecie diabetyków (pod warunkiem, że ich nie posypiemy cukrem!).  Są bogate w pektyny poprawiające pracę przewodu pokarmowego, kwasy organiczne, garbniki o działaniu antynowotworowym oraz wiele witamin (m.in. C, B1, E, A, kwas foliowy), jak również żelazo, fosfor, wapń, magnez, mangan, jod, kobalt, a nawet pewne ilości kwasów omega-3. Posiadają także kwas elegonowy, który neutralizuje substancje rakotwórcze i „odchudzającą” bromelinę, enzym ułatwiający spalanie tłuszczu i trawienie białek. Antocyjany nadające piękna czerwoną barwę owocom mają bardzo korzystne działanie antyoksydacyjne.

Dodatkowo są niskokaloryczne, w 100 g (duża garść) mają tylko 28 kcal. Są szczególnie zalecane przy przeziębieniach i osłabieniu organizmu, gdyż zawierają salicylany działające jak aspiryna oraz bakteriobójcze fitoncydy, czyli działają podobnie jak chrzan lub czosnek – tyle że mają o wiele przyjemniejszy smak 😉

truskawki

Najwięcej wartości odżywczych mają spożywane na surowo. W diecie dzieci mogą pojawić się po 10. miesiącu życia. Jako przekąska np. pokrojone na mniejsze cząstki, łatwe do złapania lub pod postacią posiłku np. zmiksowane lub rozgniecione widelcem, z dodatkiem jogurtu, kefiru, maślanki lub śmietanki. Świetnie nadają się jako dodatek do delikatnych kluseczek lub makaronu.

Truskawki są wyjątkowo często alergizującym owocem, nie powinny być spożywane przez osoby zarówno z alergią na owoce jak i ze stwierdzoną nadwrażliwością na salicylany. Uważać na nie powinny także kobiety karmiące, na wszelki wypadek lepiej wprowadzać te owoce do diety stopniowo.

Świeżych dorodnych owoców z powodzeniem można użyć do sałatki zarówno owocowej, jak i warzywnej np. ze szpinakiem, jako dodatek do deserów, koktajli, do naleśników, makaronu, zup owocowych czy ciast, kisieli, budyni oraz galaretek. Dojrzałe owoce warto wykorzystać do przetworów – kompotów, konfitur czy soków. Ich zastosowanie w kuchni jest nieograniczone…

UWAGA! Truskawek nie należy długo moczyć w wodzie, dlatego przed spożyciem należy je szybko, ale dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, a szypułkę zerwać dopiero po umyciu. Inaczej będą chłonąć wodę przez co stracą intensywny smak i skróci się czas ich przechowywania.

truskawki4

Ciekawostką może być fakt, że częścią użytkową truskawek są także ich liście. Napary z liści truskawek polecane są przy kamicy żółciowej, szkorbucie oraz anemii.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s