GLUTEN

Jakiś czas temu był u mnie pewien młody pan, który już od progu poinformował mnie, że jest na diecie bezglutenowej i taką też dietę będzie sobie życzył ode mnie. Na pytanie jak wygląda jego dieta teraz odparł, że tak naprawdę je „wszystko inne” – m.in. chleb żytni, razowy itd. Nie je tylko glutenu…
W momencie, gdy go uświadomiłam, że na moje oko zrezygnował li i jedynie z pieczywa pszennego a nie glutenu był… naprawdę mocno zaskoczony.
Tak się właśnie kończy ślepe podążanie za modą.

Obwiniany jest za problemy jelitowe, łuszczycę, osteoporozę, otyłość, zapalenie stawów, zmęczenie… całe zło tego świata. Nie odpowiada chyba tylko za gradobicie, trzęsienie ziemi i koklusz 😉

Gluten, będący mieszaniną dwóch białek gluteniny i gliadyny nadających ciastu elastyczność. Zapewnienie stosowania diety bez jego udziału deklaruje co trzeci Amerykanin, pomimo że medyczne podłoże do jej stosowania ma jedynie 1 % społeczeństwa cierpiącego na celiakię, alergię czy nietolerancję. Najnowsze badania fińskie mówią o 2,5 % – wzrost ten być może ma podłoże związane z coraz lepszą wykrywalnością choroby oraz ze zmianą nawyków żywieniowych (coraz częstszym spożywaniem gluten). Głównym źródłem glutenu w naszej diecie jest bowiem pszenica (występująca w niemal każdym produkcie spożywczym) bogata w łatwostrawną skrobię – bardzo szybko rozkładającą się do cząsteczek glukozy, które gwałtownie podnoszą poziom cukru we krwi, co kończy się wyrzutem insuliny. A im więcej insuliny tym mniej cukru rozkładamy a więcej odkładamy na czarną godzinę. Jak łatwo się zatem domyślić częstokroć kończy się to nadwagą czy otyłością. Stąd też tak częste deklaracje o odstawieniu glutenu w celu zrzucenia zbędnych kilogramów.

Czy to ma sens? Nie, eliminacja glutenu wyłącznie w celach odchudzających nie ma racji bytu. Natomiast z całą pewnością nie zaszkodzi nam wzbogacenie swojego menu o bezglutenowe warzywa, orzechy, migały i pestki, kaszę jaglaną, gryczaną czy mało popularne, a także bezglutenowe produkty zbożowe jak amarantus, tapioka czy sorgo.

Produkty naturalnie bezglutenowe
kukurydza, ryż, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, do naturalnie bezglutenowych produktów należą również: ziemniaki, soja, soczewica, ciecierzyca, fasola, sago, sorgo, orzechy, mięso, owoce, warzywa

Produkty z dodatkiem pszenicy, orkiszu, jęczmienia, żyta czy zwykłego owsa (bez znaku przekreślonego kłosa) są niedozwolone na diecie bezglutenowej.

 

vegetables

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s