MORELE

Morele, dużo moreli!! 😀
Morele to jedne z moich ulubionych owoców. Lekko kwaskowate, ale słodkie, sycące, soczyste i… bardzo zdrowe. Można je spożywać w wersji suszonej, pasują do dań wytrawnych i deserów, doskonale nadają się na przetwory, a najlepsze są wprost z drzewa!

Regulują ciśnienie krwi, wspomagają trawienie, wygładzając skórę, zapobiegają nowotworom, niwelują skutki stresu oksydacyjnego, wspomagają leczenie anemii i osteoporozy… do tego są pyszne i właśnie teraz można je kupić niemal wszędzie i to za naprawdę niewielkie pieniądze! Jest środek sezonu na ten doskonały owoc. Korzystajcie! Ja od kilku dni zajadam się świeżymi, a dodatkowo zapakowałam chyba ponad 10 kg do słoików… 🙂

morelenadrzewie

Swój kolor morele zawdzięczają barwnikowi o działaniu przeciwutleniającym. Beta-karoten, poza nadaniem przepięknej słonecznej barwy jest wykorzystywany przez wątrobę do produkcji witaminy A. Poza tym wspomaga działanie naszego wzroku, działa też korzystnie na skórę – wygładza ją i nadaje jej zdrowy kolor. Wystarczą tylko 3 morele dziennie, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego przeciwutleniacza. Drugim, równie silnym przeciwutleniaczem występującym w morelach jest likopen o udowodnionym działaniu przeciwnowotworowym.

Poza przeciwutleniaczami morele zawierają spore ilości potasu (który reguluje ciśnienie krwi) oraz żelaza (wpływającego korzystnie na krew). W nieco mniejszych ilościach w morelach znajdziemy wapń i fosfor (dla mocnych dla kości), bor (wpływający na gospodarkę wapniową), kwas foliowy (pozytywnie wpływający m.in. na pracę mózgu), witaminy z grupy B, witaminę C oraz błonnik poprawiający trawienie i sprawiający, że już dwie morelki nas całkiem nieźle nasycą.

Morele dostarczą nam także cennych związków pektynowych (jest to frakcja rozpuszczalnego włókna pokarmowego o działaniu obniżania nadmiaru cholesterolu), flawonoidów (wzmacniających nasze naczynia krwionośne), garbników (pobudzających nasz układ odpornościowy), fitosteroli (obniżających poziom cholesterolu) oraz kwasów organicznych.

Morele są zasadotwórcze, więc powinny gościć w diecie osób kochających pokarmy zakwaszające (mięso, słodycze, kawa) oraz cierpiących na nadkwasotę czy zgagę.

A po przepis na słodko-kwaśny dżem morelowy zapraszam tu >>

Reklamy

2 myśli na temat “MORELE

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s