FASOLKA SZPARAGOWA

Lipiec, to chyba mój ulubiony miesiąc pod kątem kulinarnym (no, może poza wrześniem kiedy jest dynia, szparagowym majem, czerwcem kiedy są truskawki, sierpniem kiedy są jeżyny, no i grudniem kiedy są… pierniczki) 😉
No dobrze… lubię jeść – nie ukryję tego! A w lipcu mogę jeść nie wychodząc prawie do sklepu… Idę do ogrodu i wracam z obiadem – czyż to nie piękne? 🙂
Dziś na talerzu fasolka szparagowa z koprem – żółta, zielona, fioletowa, długa, krótka… jej odmian jest bez liku, a co jedna, to smaczniejsza!

W porównaniu do swoich kolegów (Jaś) fasolka szparagowa jest lekkostrawna i ma niewiele kalorii. Porcja tego warzywa, to ok. 30 kcal i skarbnica cennych związków niezbędnych dla pracy naszego organizmu:
błonnik (poprawia pracę jelit i obniża stężenie cholesterolu),
witaminę C (wspomaga wchłanianie żelaza i syntezę kolagenu),
witaminę A (poprawia wzrok i wzmacnia kości),
witaminę K (niezbędna dla prawidłowej krzepliwości krwi oraz mocnych kości, gdyż zwiększa wchłanianie wapnia),
witaminę E (to silny antyoksydant walczący z wolnymi rodnikami, zwana jest też witaminą młodości ze względu na właściwości wygładzające zmarszczki)
oraz witaminy z grupy B (niezwykle liczna grupa witamin spełniająca bardzo wiele istotnych funkcji, są ważne szczególnie dla prawidłowego trawienia białek, tłuszczów i węglowodanów oraz pracy układu nerwowego).

A także żelazo dla zdrowej krwi, magnez na skołatane nerwy, potas dla zdrowego serca, mangan (składnik wielu enzymów, konieczny do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego) i spore ilości kwasu foliowego potrzebnego na każdym etapie życia, nie tylko kobietom planującym ciążę. Jego niedobór grozi uszkodzeniami materiału genetycznego, co może być pierwszym krokiem do powstania komórek rakowych. W czasie ciąży prawidłowa podaż kwasu foliowego zapobiega powstawaniu wad rozwojowych u płodu, przedwczesnych porodów, zatruć ciążowych, poronień i niskiej wagi urodzeniowej dziecka.

Fasolka szparagowa jest także źródłem flawonoidów, związków o charakterze antyoksydacyjnym, czyli wspomagającym naszą walkę z chorobami cywilizacyjnymi (działają antynowotworowo) oraz z upływającym czasem (wygładzają zmarszczki).

Co istotne fasolka szparagowa jest bogata w lignany – związki działające na komórki naszego organizmu w taki sam sposób jak estrogeny – tyle, że o wiele łagodniej. Dzięki temu lignany pomagają utrzymać równowagę hormonalną w organizmie oraz re­dukują ryzyko wystąpienia hormonozależnych nowotworów m.in. piersi, jajnika czy macicy.

fasolka

Fasolki szparagowej nie powinno się jeść na surowo, gdyż zawiera toksyczne białko fazynę, które rozkłada się dopiero podczas gotowania. Fasolkę zatem gotujemy w niewielkiej ilości wody lub na parze.

Po krótkim obgotowaniu i wystudzeniu doskonale się mrozi, więc kupujcie teraz na zapas i mroźcie!

Jest smacznym uzupełnieniem diety zarówno cukrzyków (ma niski indeks glikemiczny = 15 – pod warunkiem, że jej nie rozgotujemy), osób na diecie odchudzającej czy z podwyższonym cholesterolem.
Osoby będące na przejściowej diecie lekkostrawnej z powodu schorzeń układu pokarmowego powinny z niej zrezygnować w początkowym etapie diety, ale przy dobrym samopoczuciu można ją powoli włączać do menu jako pierwsze z warzyw strączkowych.

Jest świetna na zimno i na ciepło, solo i jako dodatek do dań. Jest świetna, po prostu! 🙂

 

Reklamy

Jedna myśl na temat “FASOLKA SZPARAGOWA

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s