CUKINIA

Lekkostrawna, delikatna w smaku, doskonale komponująca się w najprzeróżniejszych daniach oraz co może zaskoczyć… bardzo wartościowa. Cukinia, na którą teraz właśnie jest sezon to skarbnica potasu, magnezu (ma go więcej niż dynia), a nawet żelaza. Zawiera witaminy A, C, K, B1 i B3 oraz niewielkie ilości beta karotenu. Ma właściwości alkalizujące, czyli odkwasza organizm. Jest niezwykle delikatna dla żołądka oraz wspomaga trawienie, duszona lub gotowana z powodzeniem może być jednym z pierwszych warzyw, jakie pozna nasze dziecko. Warzywo to jest zalecane już półrocznym maluchom.

Cukinia jest bardzo niskokalorycznym warzywem – w 100 g to ledwie 15 kcal, małe sztuki mają ok. 300 g, więc cała taka cukinia, to ledwie 45 kcal.

cukiniacukinia z macierzanką


Im wcześniej zerwana cukinia tym delikatniejsza i smaczniejsza. Ponad to młode warzywa można spożywać ze skórką i na surowo, starsze warto obierać i poddać obróbce cieplnej. Z całej rośliny jadalne są także kwiaty cukinii, które można faszerować np. serkiem ricotta lub fetą i smażyć lub maczać w cieście naleśnikowym i także smażyć.

Cukinia ze względu na mało wyrazisty smak jest niezwykle uniwersalnym warzywem doskonale pasuje do wielu dań: wytrawnych, słodkich, pieczonych, duszonych, smażonych. Jest świetna na grilla. Można z niej przyrządzić placki i zupę, nafaszerować i upiec, dodać do ciasta i leczo, ukisić, zamarynować lub po prostu wkroić do sałatki.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s