KASZA JAGLANA

Przepisy z kaszą jaglaną były i będą, na to czytając tego bloga musicie się przygotować 🙂 Kasza jaglana odgrywa dość istotną rolę w mojej kuchni. Zatem najwyższa pora na kilka słów o samej kaszy. Dlaczego warto? Kto może, od kiedy i jak często, a kto raczej nie powinien?

Kasza jaglana pochodzi z łuskanego ziarna prosa i jest jedyną kaszą o właściwościach zasadotwórczych. Oznacza, to że działa odwrotnie jak większość produktów w tradycyjnej i zabałaganionej diecie przeciętnego Polaka (zakwaszające mięso, słodycze, kawa…).

jaglanajazynajaglane śniadanie

Jest bogata w witaminy z grupy B, lecytynę (wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego – szczególnie procesy zapamiętywania, obniża stężenie złego cholesterolu i trójglicerydów) oraz substancje mineralne: wapń, fosfor, potas. Jest świetnym źródłem żelaza (ma go najwięcej spośród wszystkich kasz). Zawiera też rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę korzystnie wpływającą na nasz metabolizm oraz stan skóry, włosów i paznokci. Krzemionka do spółki z żelazem zwiększa odporność i zmniejsza podatność na infekcje, jest więc idealna na zimne i mokre, „przeziębieniowe” miesiące w roku.

Skład aminokwasowy kaszy jaglanej również jest wyjątkowo korzystny, a za sprawą sporej ilości tryptofanu jaglanka wpływa doskonale na… nasz nastrój 🙂

Ze względu na lekkostrawność oraz brak glutenu kasza ta zalecana jest już od 5 – 6 miesiąca życia, polecana jest w diecie bezglutenowej, a także w chorobach całego układu pokarmowego. Leczy schorzenia trzustki, wątroby, jelit. Wzmacnia nerki, chroni układ oddechowy, regularnie spożywana przywraca równowagę całego organizmu. Rozgrzewa i wysusza, chroni stawy i leczy stany zapalne.

100 g kaszy to 350 kcal (moja śniadaniowa porcja ze zdjęcia, to 50 g plus dodatki w postaci kilku orzechów brazylijskich i owoców- świeże jeżyny, prosto z krzaka) 🙂

Indeks glikemiczny ugotowanej kaszy jaglanej, to 71, czyli dość dużo.

Kto powinien unikać częstego spożywania kaszy jaglanej?

Ze względu na to, że jaglanka zawiera inhibitor peroksydazy tarczycowej (enzym, który hamuje wchłanianie jodu przez co zmniejsza produkcję hormonów tarczycy) osoby z niedoczynnością tarczycy powinny jeść kaszę jaglaną w umiarkowanych ilościach (czyli nie częściej niż raz w tygodniu).

Także diabetycy powinni uważać na kaszę jaglaną, ze względu na wysoki indeks glikemiczny warto nie dopuszczać do rozgotowania kaszy, jak najczęściej jeść ją w wersji na zimno (sałatka, kotlety) oraz łączyć ją z produktami obniżającymi IG całego posiłku (jogurt, mleko, surowe warzywa, niektóre owoce np. jabłka, jeżyny, gruszki).

jaglanakasza


ZOBACZ Jak ugotować kaszę jaglaną?


I JAK TU NIE KOCHAĆ JAGLANKI?

Reklamy

2 thoughts on “KASZA JAGLANA

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s