BURAKI

Piękne, krwistoczerwone, soczyste i chyba nieco zepchnięte na margines… a szkoda, bo nie dość, że niezwykle wdzięczne w kuchni, tanie, to jeszcze wybitnie zdrowe! O pieczonych burakach pisałam tu, tam też zachwycałam się ich wszechstronnością. Dziś kilka słów o walorach zdrowotnych tych czerwonych bulw.

Co ciekawe dawniej buraki uprawiano ze względu na ich liście. Korzeń buraka był traktowany wyłącznie jako lekarstwo – na ból zębów i głowy. Okłady ze startego buraka leczyły owrzodzenia i stany zapalne po ukąszeniach owadów.

Buraki, to prawdziwe bogactwo potasu oraz antyoksydantów o zabarwieniu czerwonym: betanina (działa antybakteryjnie, antywirusowo i obniża stężenie cholesterolu) oraz antynowotworowe antocyjany. W burakach znajdziemy też wapń, żelazo, magnez, sporą ilość kwasu foliowego i niewiele witamin B1 i C. Kwas askorbinowy jest wytwarzany w trakcie fermentacji, więc większe dawki tej witaminy znajdziemy np. w zakwasie buraczanym.

Zawierają spore ilości błonnika (jego ilość zależy głownie od gatunku). Błonnik syci, poprawia przemianę materii i skutecznie walczy z zaparciami, niestety jest jeden minus jego obecności – buraki mogą być ciężkostrawne (dotyczy to głównie starych bulw).

Wartość kaloryczna, to 40 kcal w 100 g (czyli w 1 małym surowym buraku).

Swój smak buraki zawdzięczają obecności kwasów organicznych: jabłkowego  i szczawiowego.

Poprzez wysoką zawartość potasu działają odkwaszająco na organizm. Ponad to zwiększają odporność i pobudzają łaknienie, poprawiają pracę wątroby, ułatwiają trawienie. Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy wspomagają leczenie anemii. Azotany obecne w burakach zmniejszają zużycie tlenu przez organizm dzięki czemu zwiększają wydolność organizmu – sok ze świeżych buraków, to najlepszy napój przed treningiem.

Co ciekawe betaninę (czerwień buraczaną) można spotkać w wielu produktach spożywczych – jej symbol, to E162.

buraki
Buraki można jeść na surowo – w postaci przepuszczonej przez wyciskarkę lub sokowirówkę, warto też zrobić z nich zakwas. W pozostałych daniach zazwyczaj występują w formie przetworzonej – pieczone>>, gotowane, smażone, duszone…

PRZEPISY z burakami

zakwas buraczany
wegekotlety z kaszą jaglaną i burakami

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s