11. NIE MARNUJ!

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ ZAKUPÓW co roku obchodzony jest w ostatnią sobotę listopada. W tym roku przypada na 28 listopada.

Jeśli marnowanie żywności to w Twoim domu rutyna, każdego dnia wyrzucasz kolejne przeterminowane imageslub niedojedzone produkty i do tego masz wyrzuty sumienia – przeczytaj ten tekst.
Zaprzestanie marnowania żywności nie zmniejszy głodu w Afryce, ale spowoduje, że poczujesz ulgę na sercu i zostanie Ci więcej w portfelu. Według Banków Żywności, w przeliczeniu na statystycznego mieszkańca Polski – co miesiąc każdy z nas wyrzuca około 50 złotych! Stać Cię na to?

SKLEP – LISTA

To może staroświecka metoda, ale jedyna skuteczna!! Przed wyjściem do sklepu zawsze sprawdź co już masz w kuchni i postaraj się wykorzystać te produkty w planowaniu posiłków na nadchodzące dni. Spytaj rodzinę o pomysły na obiady w nadchodzącym tygodniu. Gotując Wasze ulubione dania masz pewność, że nic nie zostanie na talerzu. W sklepie nie daj się ponieść emocjom, kupuj produkty z listy. Ulegając promocji – sprawdź datę przydatności, pamiętaj, że sklep nie jest instytucją charytatywną, jeśli obniża cenę znaczy, że ma ku temu jakiś istotny powód, np. zbliżający się (lub miniony) termin ważności. Pomyśl, czy jest Ci to potrzebne, czy dasz radę zjeść lub przechować dodatkową porcję jedzenia? Nie magazynuj produktów świeżych i szybko psujących się, póki co głód i brak żywności nam nie grożą! Szczególnie mięso, wędliny, ryby, warzywa i owoce, a także nabiał powinny być kupowane z rozwagą. Jeśli masz daleko do sklepu i kupujesz większe porcje, od razu po przyjściu ze sklepu poporcjuj je zamroź.

Jeśli nie chcesz biegać po sklepie z kartką papieru ściągnij sobie aplikację na telefon 🙂

keep-calm-and-don-t-shop-23

SZKOŁA/PRACA – KILKA MAŁYCH PORCJI

Pamiętasz ten koszmar z dzieciństwa? Stająca w gardle sucha kanapka z plastrem sera albo druga wersja: chleb namoczony od rozpadającego się plastra pomidora/ogórka czy świeżo umytego i jeszcze mokrego liścia sałaty. Jeśli nie zmienisz swoich przyzwyczajeń, Twoje dziecko także będzie wspominało II śniadania w szkole jako traumę 😉 Ale żeby nie było – mam też miłe wspomnienia ze szkolnych śniadań! 🙂

Dlatego jeśli kolejny raz zobaczysz w tornistrze nie zjedzoną kanapkę, odgrzej ją w piekarniku lub tosterze, dorzuć świeże warzywa, sos pomidorowy i podaj dziecku na kolację tłumacząc dlaczego kanapka nie wylądowała w koszu. Zaproponuj, aby samo podsunęło pomysł, co by zjadło jutro w szkole. To może być ciastko owsiane, muffin z orzechami i suszonymi owocami lub wytrawny z serem feta i małymi pomidorkami? A może po prostu butelka kefiru i sucha bułka? Nie broń tego, Twoje dziecko tak jak i Ty ma swoje smaki. Robiąc kanapki, pokrój je na mniejsze części, tak aby dziecko samo wybrało sobie wielkość porcji, każdą porcję zapakuj w folię, aby nie straciła kształtu. Jeśli Twój uczeń nie będzie miał ochoty na zjedzenie całego śniadania, zaproponuj, aby podzieliło się swoim posiłkiem z kolegami. Dając dziecku warzywa lub owoce, zapakuj je do oddzielnego pudełka. Nawet jeśli nie zostaną zjedzone, będzie można je wykorzystać jako dodatek do obiadu czy kolacji (nadgryzioną marchewkę wrzuć do zupy, paprykę i cykorię wkrój do sałatki, a zjedzone do połowy jabłko uduś i podaj rano do kaszy jaglanej lub wrzuć do sokowirówki).

ZAMRAŻANIE – WYKORZYSTYWANIE

Wrzuć do zamrażarki nadmiar chleba – z przyjemnością rozmrozisz przy okazji kolejnego długiego weekendu, kiedy sklepy będą zamknięte lub w niedzielny, leniwy poranek. Do resztki rosołu dodaj puszkę pomidorów i zrób pomidorówkę. Ostatni kotlet, którego już nikt nie chce pokrój do sosu pomidorowego, a resztkę ziemniaków zmiel na kopytka, wkrój do sałatki lub odsmaż. Jeśli zostały Ci końcówki wędlin, dorzuć je do zapiekanki lub jajecznicy, zeschnięty ser zetrzyj na tarce i przesyp do słoika – posypiesz nim spaghetti lub pizzę, świetnie pasuje też do sałatek. Świeże zioła dość szybko tracą jędrność, posiekaj je, włóż do malutkiego słoiczka i zamroź – nie obeschną, a ich aromat nadal będzie silny! Przejrzałe banany obierz i też wrzuć do zamrażarki – będą jak znalazł do koktajlu.

dzien_bez_zakupow

Pamiętaj, że kupując tylko potrzebne produkty, łatwiej zapamiętasz zawartość lodówki i szafek kuchennych, unikając tym samym marnowania żywności. Łącz produkty, baw się smakami i nie wyrzucaj, bo naprawdę szkoda tylu zmarnowanych pomysłów! 🙂

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s