REFLUKS

Choroba refluksowa przełyku to dość powszechna dolegliwość – składa się na nią zespół dolegliwości wywołanych zarzucaniem (refluksem) treści żołądkowej do przełyku. Wraz z połkniętym wcześniej pokarmem do przełyku wraca także wytwarzany w żołądku kwas solny i enzymy trawienne, powodując pieczenie, czyli tzw. zgagę. Refluks pomimo, że powszechnie występuje jest dość często bagatelizowany, a to z kolei może prowadzić do poważnych powikłań: nadżerek przełyku, podrażnienia a nawet zwężenia przełyku czy krwawienia.

Zmieniając nawyki żywieniowe, można w prosty sposób ograniczyć a nawet wyeliminować objawy choroby, a tym samym poprawić samopoczucie oraz uniknąć po pierwsze zażywania leków, a po drugie groźnych powikłań.

obiadek

Jak to zrobić?

Spożywane pokarmy w różny sposób wpływają na napięcie dolnego zwieracza przełyku, jak również na wydzielanie kwasów żołądkowych.

Napoje alkoholowe i gazowane, tłuszcze, czekolada i papierosy, powodują zmniejszenie napięcia zwieracza i spowalniają opróżnianie żołądka oraz zwiększają wydzielanie kwasów, a więc sprzyjają zgadze.

Dlatego, przy skłonności do refluksu przestrzegaj następujących zaleceń:

  • jeśli masz nadwagę – schudnij, każdy nadprogramowy kilogram zwiększa ciśnienie, co nasila objawy chorobowe. Pamiętaj, że nadwaga i otyłość są także czynnikiem przyczyniającym się do powstania refluksu, więc schudnij profilaktycznie – nawet jeśli jeszcze nie cierpisz na refluks,
  • unikaj fast foodów, ponieważ są tłuste, ciężkostrawne i często dość pikantne,
  • zamiast 3 obfitych posiłków jedz 4 – 5 mniejszych,  tak by nie przeładowywać żołądka,
  • kolacje jedz przynajmniej 3 godziny przed snem,
  • zrezygnuj z soków owocowych, a jeśli po nie sięgasz zawsze je rozcieńczaj,
  • nie jedz kwaśnych i cierpkich owoców i warzyw,
  • wybieraj potrawy łagodne w smaku, unikaj ostrych przypraw,
  • zrezygnuj z gorzkiego kakao i czekolady,
  • absolutnie wyeliminuj alkohol,
  • ogranicz lub wyeliminuj prawdziwą kawę (zależnie jak reagujesz na nią) oraz miętę – kawa zwiększa wydzielanie soku żołądkowego i obniża ciśnienie w dolnym zwieraczu przełyku co sprzyja zarzucaniu treści pokarmowej, mięta powoduje tylko to drugie – więc w przypadku bardzo uciążliwych objawów warto pytać w aptece czy leki, które bierzemy nie zawierają olejku miętowego dość powszechnie dodawanego do syropów czy tabletek na np. na kaszel czy ból gardła,
  • zrezygnuj z pokarmów i napojów nasilających objawy – zaobserwuj po jakich produktach dokuczają ci dolegliwości, u niektórych osób wywołują je mięsa naszpikowane czosnkiem i intensywnymi przyprawami, razowe pieczywo z całego ziarna, u innych czekolada, cebula czy świeże pieczywo – także białe, pszenne,
  • jedz powoli, bez pośpiechu, w spokojnej atmosferze, dokładnie przeżuwaj i zwiększ odstępy między połknięciami, jedz posiłki przy stole i wyłączonym komputerze. Unikaj też zażartych dyskusji w trakcie jedzenia, sprzyja to łykaniu powietrza co nasila objawy refluksu.

refluks

Dieta jest niezbędna, ale nie tylko ona ma znaczenie! Wprowadź zmiany także do swojego trybu życia:

nie pal – palenie papierosów zmniejsza napięcie dolnego zwieracza przełyku, to także nie pomaga… jeśli palisz i cierpisz na chorobę refluksową rzuć palenie natychmiast!
śpij z lekko uniesioną głową – podnieś wezgłowie łóżka o około 15 – 20 cm;
noś luźne, nie uciskające ubrania (szczególnie bluzki),
naucz się odpoczywać – relaksuj się, odpoczynek powinien być aktywny, ale nie zalecane są zbyt ciężkie ćwiczenia, zwłaszcza mięśni brzucha, unikaj też ćwiczeń polegających na długotrwałym schylaniu się. Zrezygnuj z intensywnej aktywności bezpośrednio po posiłku. Postaw na spacery, jazdę na rowerze czy basen.

salatka

Reklamy

2 thoughts on “REFLUKS

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s